4 Ocak 2019 Cuma

RFx (RFI, RFQ, RFP) Formları Birbirinden Nasıl Ayrılır? Hangi Durumda Hangi Formu Kullanmalıyız?

Burada hangi formu kullanmanın amaca daha uygun olacağıyla ilgili düşüncelerimi paylaşmak istiyorum. Hem alıcı hem de satıcı açısından efektif bir süreç yaşanması isteniyorsa, bu formları bilmekte çok fayda var her iki taraf için de.

• RFQ-Request For Quotation, fiyat talebi diye çevrilebilir belki. Alıcı bu formla yalnızca fiyat bilgisi talep etmektedir. İstediği mal ya da hizmeti detaylı olarak tariflemiştir fiyatı isterken. Satıcı bu talebe, fiyat, ödeme koşulu ve teslim süresini belirtecek şekilde cevap vermelidir.

• RFI - Request For Information, bilgi talebi olarak çevrilebilir. Bu Türkiye’de pek alışık olduğumuz bir form değil ancak uluslararası arenada bu kullanılıyor. Alıcı burda fiyat mertebesi, ürün/hizmetle ve satıcı hakkında ilgili daha detaylı bilgi sorabilir. Belki de buna göre ürünü/hizmeti alıp almamaya karar verecektir. Bunu alıcı için bir iyilik olarak düşünebiliriz. Ancak unutmamak gerekir ki, alıcıya bu bilgiyi sağlamak, gerekirse literatür araştırması yaparak buna ciddi bir şekilde karşılık vermek, uzun vadeli ticari ilişkinin ilk adımları olabilir. Hatta bunu size soruyor olması, konunun uzmanı olarak sizi düşünmüş olması anlamına da gelir. Satıcı olarak buna cevap verirken, alıcıyı daha sonra yanıltmayacak bir fiyat mertebesi vermeye, ürünle ilgili literatür (satıcının her zaman bu konuyla ilgili en güncel bilgiye sahip olduğu varsayılır) ya da eğer sorulan şey ürüne ait bir özellikse onun cevabını vermeye ve kendi şirket bilgilerini de içine katmaya (özellikle konuyla ilgili referanslarını, müşteri memnuniyetlerini, vb.) dikkat etmelidir.

• RFP - Request For Proposal, gerçek bir teklif talebidir.  Detaylar için "Bir RFP (Request For Proposal) Paketinde Neler Olmalıdır? RFP Hazırlığı Süreci ve İçeriği Hakkında Bilmemiz Gereken Önemli Konular Nelerdir?" adlı bloga bakabilirsiniz. Bu form en karmaşık ve detaylı hazırlanan bir formdur. Alıcı ne istediğini ve nasıl istediğini güzelce tarifler ve içine sizin teklifi nasıl hazırlayacağınızla ilgili talimatlardan tutun, taslak sözleşmeye kadar her şeyi koymuştur. Teklifi nasıl değerlendireceğini bile! 

Hangi formu kullanacağınız, görüldüğü gibi daha çok ürünle/hizmetle ilgili ne kadar bilgi sahibi olduğunuzla ilişkili. RFP düzenlemeden, RFQ olabilir mi diye düşünmekte zaman ve emek açısından fayda olabilir. Özellikle o işle ilgili tek tedarikçi varsa, hiç bunlara girmeden uzun vadeli özel anlaşmalar da doğrudan yapılabilir. RFI kullanmak ise, RFP hazırlığınızı kolaylaştırabilir; hatta daha sağlıklı olmasını bile sağlayabilir.

Hiç yorum yok:

Popüler Yayınlar